Reissussa Thaimaa

Aeroflot kokemuksia – Lentäisinkö uudelleen Bangkokiin?

Lensimme maaliskuussa 2017 Bangkokiin ja ajattelin jakaa Aeroflot kokemuksia. Eli lentäisinkö heillä uudelleen Bangkokiin? No se vähän riippuu. Ärsyttävä vastaus, eikö?

Aeroflot ei ollut sysipaska, mutta olen kyllä lentänyt paremmillakin. Ehkä tässä pätee se, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Tai siis siivillä pääsee.

Meidän lennot olivat siis Malaga-Moskova-Bangkok ja sitten takaisin samaa reittiä. Ensimmäinen pätkä Malagasta Moskovaan kestää reilut 5h, siitä Bangkokiin vajaa 10h. Suomesta lennettäessähän tuo Moskovaan lento on vaan 1,5h, joten sen matkan istuu vaikka Tupolevissa.

Jostain syystä Aeroflotilla on huonon ja onnettomuusherkän lentoyhtiön maine. Myönnän, että itsellekin Aeroflot on ollut pitkään lentohauissa se yhtiö, jonka skippaan. Kuitenkin yhtiöllä on 2010-luvulla kaksi onnettomuutta, toinen tältä vuodelta, kun tammikuussa Kalingradin kentällä Aeroflotin Airbus A321 ajautui ulos kiitotieltä ja sen nokkateline hajosi. Ei kuolleita. Toinen 2010-luvun onnettomuus tapahtui 2014, kun käytöstä poistettu, Moskovan lentokentällä säilytetty kone syttyi tuleen. Eli tätä nyt ei varsinaisesti voida pitää edes lento-onnettomuutena.

2000-luvun tuhoisin onnettomuus tapahtui 2008, kun 82 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä kuoli Boeing 737-koneen epäonnistuneen laskun myötä. Viralliseksi syyksi nostettiin lentäjien tottumattomuus koneen keinohorisonttiin, liian vähäinen kokemus ja väsymys. Onnettomuuteen saattoi vaikuttaa lentäjän pienehkö humalatila, joka lentoturmatutkinnan yhteydessä havaittiin.

60 suurimman lentoyhtiön turvallisuutta tutkineen JACDECin tämän vuoden safety rankingin sijalla 37. on Aeroflot. Taakse jäävät mm.  Air France (42.),  SAS Scandinavian Airlines (49.), Turkish Airlines (50.). Eli en enää käyttäisi turvallisuutta argumenttina, kun jättää Aeroflotin pois laskuista.

Aeroflot kokemuksia lentoyhtiöstä

Aeroflot kokemuksia – viihtyvyystekijät

Malaga-Moskova välin koneet olivat vanhoja ja kuluneita. Istuinten päälliset repsottivat ja en todellakaan halua tietää mitä kaikkea niihin on ajan mittaan tarttunut. Kunnon tehopesu olisi nostanut ilmettä huimasti. Jotenkin myös Aeroflotin oranssi-siniset värit koneessa korostivat tätä tunkkaisuutta. Mutta jotenkin tuntui, että jalkatilaa olisi ollut normaalia enemmän?

Joka tapauksessa tuo reilu viisi tuntia Boeing 737:ssa oli aika puuduttava. Onneksi läppärissä on hyvä akku, jotta saatoin tehdä vähän hommia ja katsella hömppäsarjoja. Molempiin suuntiin koneessa oli sähköpistokkeet, mutta ainakaan menomatkalla se ei toiminut, kun yritin kännykkää ladata. Paluumatkalla en huomannut sitä kokeilla.

Pitkät lennot lennettiin Boeing 777:lla, jossa istutaan 3-4-3 rivityksellä. Pitkät lennot olivat ihan siedettävät, joskin menomatkalla ei viihdejärjestelmä toiminut. Mutta se ei sinänsä haitannut, sillä lennolla oli tarkoitus muutenkin nukkua. Menolennolla sain nukuttua erityisen hyvin, sillä olimme varanneet kahden istuttavan paikan koneen perästä.

bangkokin lennot aeroflotilla

Ja nyt seuraa protip! Jos matkustat kahdestaan, kuten me, niin tee online checkin välittömästi, kun sen mahdollisuus aukeaa, jotta saat parhaat paikat. Nimittäin riveillä 48, 49 ja 50 koneen perässä on kahden istuttavia paikkoja, jotka ovat hieman tilavampia! Vältä kuitenkin riviä 47, sillä tässä istuva henkilö sai aika monta kertaa osuman tarjoilukärrystä penkkiinsä, kun käytävä kapenee sillä kohtaa, kuten yllä kuvastakin näkyy.

Aeroflot kokemuksia – tarjoilut

Niin, ja entä ne tarjoilut. Alkoholia on turha odottaa, sanotaan se heti kärkeen. Tämä on linjaus Moskova-Bangkok/Phuket lennoilla ja luki menussakin. Ja en sinänsä ihmettele, kun iltalennolle puski jo valmiiksi humalaista turistia. Ja jos vielä ei ollut tarpeeksi tuiskeessa, niin homma hoitui tax freesta ostetuilla viinoilla. Menolennolla naapuripenkillä istuvalla seurueella oli kolme litran lekaa vodkaa ja henkilökunta kantoi heille blandiksia. En oikein ymmärrä tätäkään sitten… Onneksi sammuivat aika nopiaan ja laskeuduttaessa olivat kohtuullisen heikossa hapessa – varmasti upea loman aloitus.

Ruuan tasolla en lähtisi keulimaan. Menolennolle varasin kasvisruuat (yllä), paluulennolla halusin nähdä mitä normaalisti on tarjolla. Kasvisillallinen oli papuja höyrytetyillä kasviksilla, salaatti ja muutama hedelmäsiivu. Aamupalaksi oli höyrytettyä ohraa pinjansiemenillä, raastesalaattia ja kahta eri hilloa. Vaikka nämä näin kirjoitettuna kuulostavat melko tylsiltä, niin olivat kuitenkin mielestäni parempia kuin normiruoka. Paluulennon ruuista en muistanut ottaa kuvia edes, sen verran surkea suoritus se oli, menulla oli kaksi vaihtoehtoa niin aamupalalle kuin lämpimäksi ruuaksi, joten kaikkea ei päässyt maistamaan. Mutta ehkä kuitenkin ottamaan jotain omaa evästä, jos vähänkään on taipumusta nälkäkiukkuun.

Niin, lentäisinkö uudelleen Bangkokiin?
Kyllä, jos lentojen hintaero muihin yhtiöihin on iso ja lentoajat fiksut.

Lue myös: Pompulla vai suora lento?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Lavinia
    June 23, 2017 at 12:12 am

    That hits the target peerfctly. Thanks!

  • Leave a Reply