Eurooppa Reissussa

Roadtrip to Spain – Päivät 2-4

Mistä: Malmö, Ruotsi
Mihin: Essen, Saksa
Kilometrejä: 906 km
Aikaa kului: n. 11h
Stoppeja: 2 + 2 kuskin vaihtoa

Ensimmäisen päivän ajelu Tukholmasta Malmöön tuntui niin kevyeltä, että ryhdyttiin pohtimaan uudelleen reittiä. Tarkoitushan oli ajaa Malmöstä Kööpenhaminaan päiväksi ja siitä sitten Saksan puolelle johonkin Hampurin lähistölle yöksi. Koska Ruotsissa oli kylmä, yllättäen, niin jotenkin Kööpenhaminakaan ei meitä houkuttanut. Haluttiin vaan päästä kavereiden luo Esseniin. Tuumailtiin hetki ja laskeskeltiin, että ehkä sellainen 800km matka ei olisi paha, kun tiedossa olisi monta lepopäivää sitten Saksassa.

Niin me sitten aamulla syötiin erinomainen aamupala Scandic Segevångissa ja lähdettiin sutimaan kohti Tanskaa. Mietittiin, että ajetaanko Juutinrauman silta vai otetaanko joku laivakyyti, mutta ei jaksettu lähteä säätämään, joten esiteltiin Visaa reilun 40 € edestä porteilla ja suhattiin sillan kautta Tanskan puolelle. Voin sanoa, että oli melko mielenkiintoinen kokemus ajaa tällaisella pikkukirpulla tuulisella sillalla.

Jotenkin muutenkin Tanskassa oli tosi tuulista ja autolla ajoon sai keskittyä ihan tosissaan. Tanskasta ei oikeastaan ole mitään kerrottavaa, hienoja siltoja osui muutama matkalle. Saksan puolelle siirtymisen huomasi oikeastaan vain siitä, että teiden nopeusrajoitukset nousi 120km ja kaistamäärät kasvoivat kahdesta paikoittain neljään. Me pysyteltiin visusti kahdella oikeanpuoleisella kaistalla. Välillä otti oikein mahan pohjasta, kun joku viipotti ohitse tuhatta ja sataa! Pari Teslaakin bongattiin ja fiilisteltiin kuinka sellainen olisi oikein oiva roadtrip-kaveri, mut ei kovaan ääneen uskallettu sitä sanoa, ettei meidän kirpulle tulis paha mieli.

Päästiin perille Esseniin iltaseiskan tienoolla, joten ajeltiin sellaiset 11 tuntia, pääasiassa 2-2,5h putkissa. Taukopaikkoja oli matkan varrella tosi kivasti ja Saksan puolella varsinkin kaikki huoltoasemat oli merkitty selkeästi ja samalla näki kuinka pitkä matka on seuraavalle asemalle. Näissä oli myös sähköautojen latauspisteet merkitty, että jos sitä Telsla-roadtripiä miettisi pidemmälle…

Kun oltiin melkein Essenissä asti, meidän mieleen iski ympäristötarra, joka pitäisi autoissa olla, jos saksalaisissa kaupungeissa ajaessa olla. No kello oli vähän jälkeen iltakuuden, joten kaikki viralliset paikat (TÜV) olivat menneet jo kiinni. Kävin kyselemässä tarroja parilta huoltoasemalta, mutta heilläkään ei niitä ollut. Googlettelin hetken viimeisen huoltsikan pihalla ja vaikutti siltä, että tarran puuttumisesta voi saada 40€ sakon. Otimme riskin.

Essenissä siis odotti meidän kaverit Ulya ja Florian, kehen tutustuttiin ekana Chiang Mai talvena. Ja vaikka edellisestä tapaamisesta oli jo vuosi, niin tuntui kuin oltaisiin nähty viime viikolla! Joidenkin kanssa on vaan helppoa jatkaa siitä mihin jäätiin!

         

Aika Essenissä kului pitkälti sisällä, sillä ulkona oli kylmä ja toisekseen uuden vuoden aatosta eteenpäin kaikki paikat olivat kiinni. Mutta ei meitä haitannut, koska ei meitä varsinaisesti se kaupunki kiinnostanut. Tosin ihan snadisti harmitti, kun kaikkialla oli alennusmyynnit ja kaupat olivat kiinni. Kuulemma Espanjassa ne alkaa vasta ensi viikolla, joten enköhän mä ehdi siellä sitten shoppailla.

Uusi vuosi otettiin vastaan tosi rennoissa merkeissä, tehtiin safkaa raclette-grillillä ja naurettiin. Erityisen hauskaa oli shampanjapullon avaaminen, sen voitte katsoa tästä uuden vuoden aaton vlogista tarkemmin. Kuvamateriaalia ei uv:lta näköjään jäänyt kameralle yhden yhtä! 

2017-01-02-09-21-57-1-01

Tänään, vuoden ensimmäisenä maanantaina lähdetiin sitten kohti Ranskaa Luxemburgin kautta. Ja siis ajellaan täysin talvisissa maisemissa! Missä helvetissä se aurinko oikein on????

Ps. Emme saaneet sakkoja ympäristötarran puuttumisesta (ylinopeudesta ehkä, kamera välähti), mutta jos haluat varmistua siitä, että voit rauhallisin mielin ajella Saksassa, niin sellainen kannattaa hankkia etutkäteen esimerkiksi Autoliiton kautta. 

>>JATKA TÄSTÄ SEURAAVAAN ROADTRIP-PÄIVÄÄN

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply